Frågor och svar

Jag tänkte att jag först kan skriva lite allmänt om mig innan jag svarar på era frågor. Jag heter alltså Elin Maria Lindqvist men innan jag gifte mig hette jag Burman i efternamn. Jag har förutom mina föräldrar två storasystrar och en storebror. Jag är alltså minstingen i familjen och har alltid fått höra det, haha! Jag träffade min make Nicklas när jag var 17 år, skulle fylla 18 två månader senare. Sedan dess har det varit vi två, vi har alltså varit tillsammans i 13 år nu. Jag började studera till lärare direkt efter gymnasiet. Jag pluggade svenska och historia. 2003 fick jag ta en paus eftersom vi fick vår förste son, Alexander som föddes den 2 maj. Sedan när jag precis blev färdig med utbildningen kom Edwin, han är född 070707, hans farfar kallar honom Juan ibland. Vi gifte oss dock innan han föddes, den 10 mars 2007 blev jag fru Lindqvist. Det var efter att han föddes som Fibron började och vad som hänt därefter tror jag att ni har koll på. Då börjar jag med att svara på frågorna!
 
 
1. Vilken musik får dig att flyta bort och bara släppa allt?
 
Det var en bra fråga. Jag är lite av en allätare så det beror på helt vad jag känner för just den dagen. Det kan vara allt från Pink, James Blunt, Robyn,R.E.M, Rihanna, Darins låtar från Så mycket bättre. Listan kan göras lång. Det finns en låt som alltid får mig på bättre humör. Den låten spelades på vårt bröllop och den lyssnar vi två på ibland bara för att den är fin. Jag ska lägga upp den på slutet av bloggen så får ni höra den, jag tror nog de flesta känner igen den!
 
2. Vad gör du på fritiden som du mäktar med trots smärtorna?
 
Jag umgås gärna med mina vänner. Jag och min vän Anna brukar ibland åka iväg till stan för att strosa och fika, jag får dessutom mysa med min guddotter E. Jag och Anna har känt varandra sedan Lekis då vi var 6 år. Sedan har jag min vän Jenny, vi brukar hitta på lite allt möjligt, från att åka till IKEA till att bara mysa hemma med en bra film. Jag är så glad som har dessa två fina människor i mitt liv som verkligen accepterar mig för den jag är och de visar förståelse för de begränsningar min sjukdom medför. Sedan har jag dessutom så klart andra fina vänner och jag har min familj, syskon och svägerskor som jag dessutom umgås mycket med. Spelkvällar förekommer ganska ofta. I övrigt tycker jag om att läsa, jag är en äkta bokmal! Även där är jag lite av en allätare. Fiske är roligt, likaså denna blogg.
 
3. Vad är din bästa motionsform?
 
Vattengympa och promenader. Innan jag blev dålig tyckte jag om att styrketräna. Nu tycker jag att det är för tungt för lederna. Vattengympa är det bästa, värmen fungerar bra mot värken och som alla vet är gympa i vatten skonsamt mot lederna. Promenader fungerar också, bara man har rätt skor. Jag tycker dock det är tråkigt att gå själv, i så fall vill jag ha sällskap eller lyssna på musik eller en ljudbok.
 
4. Vad känns öken att behöva göra på hemmaplan? 
 
Skura golven! Vi har ett jättedåligt klinkersgolv som dessutom är felaktigt lagt. Det är supertungt att städa. Jag och min arbetsterapeut har skickat in en ansökan om att få hjälp av kommunen att byta ut det mot ett plastgolv. Jag hoppas och håller tummarna, det är väl allt jag kan göra just nu!
 
5. Hur ser en vanlig dag ut hos dig? 
 
Oj, ja det är också ganska olika. Om båda barnen är på skola och förskola brukar dagen se ut som följande. Jag vaknar, tar en värktablett och försöker sova en timme till så att den börjar verka så att jag kan kliva upp ur sängen. Mornarna har varit hemska senaste tre månaderna. Jag är stel och vissa leder har t.o.m. varit lite svullna. Sedan när jag klivit upp försöker jag tvinga i mig frukost, jag är verkligen dålig på att äta på morgonen. Sedan brukar jag ta en stund åt att plocka undan det värsta stöket, leksaker, kläder och allt annat pojkarna lyckats dra fram. Tömma diskmaskinen och sätta på en tvätt är också standard. Sedan sätter jag mig vid datorn en stund, skriver antingen här på bloggen, läser på Fibromyalgi i fokus, Facebook, tidningar samt olika bloggar. Ofta brukar jag göra lunch i samma veva och äta framför datorn medan jag sitter på värmefilten. Multitasking! Om det är fint väder kan jag sätta mig i solen en stund. Annars vattnar jag mina blommor och snyggar till altanen. Sedan brukar jag ibland sitta och titta på tv, speciellt Animal planet, Animaldistrict, djurpoliserna som räddar utsatta djur. Sedan fortsätter jag i regel att stöka undan i en långsam takt. Sedan kommer de alla hem, då äter vi middag, umgås och myser. Äter kvällsfika tillsammans, barnen lägger sig, jag och Nicke är uppe en stund till och pratar, myser eller fixar och donar det som behövs.
 
Så där, om jag missat något som ni undrar över får ni väl fråga igen! Ha en underbar onsdag!!
 
 

Kommentera här: