Skönhetstips

Jag vet inte vilken annan rubrik jag skulle använda. En vän ville att jag skulle skriva lite tips. Jag är ganska intresserad av smink och skönhetsvård i allmänhet. Kanske låter det ytligt men jag tycker det är jätteroligt och jag älskar att experimentera med olika färger på ögonskuggorna eller kajalen och jag bara avgudar mascaror. Vissa påstår att jag är beroende av dem men det tycker inte jag! Det är väl normalt att ha minst åtta mascaror i sminkväskan? Sedan eftersom jag haft lite problem med huden har jag forskat mycket. Så jag gör en liten sammanställning över några tips för hud och hår.
 
Olivolja, Extra Virgine. Superbra både för hud och för hår. Jag har alltid en flaska som jag köper enbart för att ha i duschen. Sedan kan man gärna välja ekologisk för att de oliverna har inte besprutats med kemiska bekämpningsmedel. Om man har jättetorrt hår kan man göra en inpackning. Man tar rumstempererad olivolja och applicerar i torrt hår. Låt den gärna vara i minst en timme, gärna två. Bara vira en gammal handduk runt. Vissa gör t.o.m. att de sover med det över natten, de tar plastfolie och virar runt. Det har jag dock aldrig gjort. Sedan när det är dags att tvätta ska du göra så att du schamponerar innan du sköljer håret i vatten, då får du bort oljan. Håret blir jättemjukt och lent samt att din hårbotten mår bra.
 
När det gäller huden gör jag så att innan jag stänger av vattnet så smörjer jag kroppen och duschar av det värsta överflödiga oljan. Sedan torkar jag mig som vanligt. Oftast gör jag detta i samband med att jag ska sova. Huden blir jättemjuk och jag blir inte alls torr. Jag blir inte oljig utan huden suger i sig det. Under vintern har jag kört med detta och jag har aldrig varit så bra i huden som nu. Vissa kanske undrar om det blir en lukt och precis när man smörjer in det, ja, men sedan doftar det inget!
 
 
 
 
Ett annat tips som jag har när det gäller slitet hår är förutom att det är a och o med ett bra värmeskydd så bör man tänka vad man använder för gummisnoddar. Traditionella gummisnoddar har ett litet metallhölje. Denna är inte bra och sliter väldigt på håret. Tygsnoddar är det bästa. På bilden ser ni en traditionell och en tygsnodd som jag köpt på Lindex.
 
 
 
 
Det finns hur många tips som helst för håret vad gäller hur många ggr man bör duscha det, balsammetoden, vilka hårborstar som är bäst etc. Det finns andra oljor som är bra, ex. Arganolja som jag också har hemma. Om ni har något ni vill veta eller funderar över så får ni fråga.
 
Idag har jag varit på stan med Anna och lilla E. Det var trevligt där vi gick på stan och shoppade samt surrade. Vi åt även lunch där lilla E och jag samtalade, mest om att jag hade tagit hennes näsa och hon pekade och sa -Däh! Hon är så himla söt! Jag hittade en bikini som jag ska hemma. Vi får så fruktansvärt varmt på altanen. Då tänkte jag att jag kan ha denna med mina nya svarta korta shorts. Jag är liksom inte en bikinibrud vanligtvis och jag tänker enbart använda den hemma. Tyckte den var lite frän. Sedan har jag inte så stort utbud eftersom alla bikinisar finns inte i min storlek, jag har tydligen D-kupa numera. Denna blev det iaf. Bjuder på en bild på den och så säger jag tack för mig, för idag i alla fall!
 
 
 
1 Rita:

skriven

jag har lite samma problem, fast jag är en FF cupa så att hitta bra BH åt mig är närtill omöjligt.. :P

2 Sextiotalisten:

skriven

Det är tröttsamt med stora bullar som behöver bra stöd, de är bara inte så Billiga. Ska inom kort reducera mina och jag längtar som en tok! Tänk att inte behöva använda hängslena, och de hänger ändå inte ner och stödjer sig mot lilla maggen :)

Kommentera här: